Det fortrolige rum
Et 1:1 gående samtalerum, hvor ansatte får muligheden for at tale om deres udfordringer -før udfordringerne vokser til problemer eller unødigt jobskifte
Chris Norre. Cand. Mag. i filosofi og idræt www.chrisnorre.dk
Det fortrolige rum
▪ ▪ ▪ ▪ ▪
▪
▪
*Uddybes i bilag 1
**Uddybes i bilag 2
1:1 samtaler på gåture i naturen, on-site eller online* Stressforebyggelse, ledersparring og meget andet For både nyuddannede og erfarne Ledertræning Samtale bookes udenom leder og HR
Viden opsamles og rapporteres til ledelsen, anonymiseret**
Behov for samtaler aftager over tid
Effekter af ”Det fortrolige rum”
Færre
sygemeldinger
Mindre stress
generelt
Øget viden om stress og andre trends i virksomheden
Ledersparring og øget fokus på
trivselsledelse
Fastholdelse af
medarbejdere
Employer
branding
Det fortrolige rum
Et 1:1 gående samtalerum, hvor ansatte får muligheden for at tale om deres udfordringer -før udfordringerne vokser til problemer eller unødigt jobskifte
Chris Norre. Cand. Mag. i filosofi og idræt www.chrisnorre.dk
Case: Hvad brugerne af ‘Det fortrolige rum’ oplever
Medarbejdernes overskud er fordoblet
- Overskud giver rummelighed og et bedre arbejdsmiljø Før processen sagde ca. 60% af brugerne, at de havde
uhensigtsmæssige reaktioner (”kort lunte” eller ”kort for hovedet”)
flere gange ugentligt. Efter processen er dette tal næsten halveret.
Samtidig siger dobbelt så mange brugere, at de aldrig har
uhensigtsmæssige reaktiver efter processen.
Spørgsmål: ”Jeg reagerer uhensigtsmæssigt, ”har kort lunte”
er ”kort for hovedet”.
Altid
0% 0%
Flere gange dagligt
1%
0%
Dagligt
6%
2%
Flere gange ugentligt
34%
Aldrig
32%
Før
Efter
60%
63%
Case: Hvad brugerne af ‘Det fortrolige rum’ oplever
Lederne er blevet bedre til at lytte
Før processen oplevede HR, at mange ansatte fortalte om, at de ikke blev lyttet til af deres ledere.
På 1:1 gåture med 40 medarbejderne blev der sat personlige
historier på udfordringen. I samme proces gennemgik ledelsen 5 workshops med fokus på at ”lytte til medarbejderne”, samt 1:1 gåture til alle i ledelsen.
Spørgsmål: ”
Hvis du ikke er leder: Oplever du, at din leder er blevet
bedre til at lytte til dig?
”
Spørgsmål: ”
Hvis du er leder:
Oplever du, at du er blevet bedre til at lytte til dine medarbejdere og til at
handle på det, de fortæller?”
Ja
59%
Lidt bedre
18%
Nej
23%
Ja
71%
Nej
0%
Ved ikke
29%
”Før processen oplevede vi flere stresstilfælde end tidligere. Processen har gjort, at vi har fået fokus på stress. Det har gjort, at det er blevet nemmere at tale om. At emnet er blevet åbent og transparent, noget vi taler om. Hos os er stress ikke længere et tabu, og på den måde er det legalt og legitimt at fortælle om det, hvis man har det dårligt. Det gør, at problemet bliver synligt, når det er der. En vigtig del af det er, at man har en fortrolig person at gå til. Sådan er det at arbejde her.”
CEO, Marsh, Henrik Larsen
”Jeg har fået RIGTIG meget ud af ‘Det fortrolige rum’. Det med at lytte til sin egen krop, så man stopper op og trækker vejret har helt sikkert hjulpet mig i Q4 til ikke at
brænde helt sammen”
Bruger af ‘Det fortrolige rum” hos Marsh
”Jeg har undgået en sygemelding med stress”
Bruger af ‘Det fortrolige rum” hos Marsh
Tilkøb
Til ledelsen:
▪
▪
Til mellemledere:
▪
Workshops – trivselsledelse i hverdagen
Til alle ansatte
▪
▪
Trivselsworkshops - ledelsen går forrest i trivsel 1 dag i skoven – er vi en ”gruppe af ledere” eller en ”ledelsesgruppe”?
10 ugers mental sundhed/mindfulness Månedlige vedligeholdelses sessioner af 10 ugers proces
Om Chris Norre
✓
Sergent i forsvaret. To udsendelser
✓
Ekstremsport. 30 maraton på 30 dage
✓ ✓ ✓ ✓
Cand. Mag i Filosofi og idræt Mediteret siden 2005 2009 Stifter Mindbusiness. Mental sundhed 2010 Forsker i mindfulness i Nordea
✓
2017 Gående terapeut, gående filosof
✓
Forfatter til 3 bøger. Far til 3 børn
Kontakt:
Chris Norre.
Cand. mag. ifilosofiogidræt
Tlf: 60 63 34 60
Mail: chris@chrisnorre.dk
Bilag:
- - - - -
Det fortrolige rum Ledelsesrapportering Case: Bedre til at passe på sig selv Case: Mere glæde
Ny NFA forskning: Konsekvenser af stress
Det fortrolige rum
I ‘Det fortrolige rum’ tilbydes ansatte 1:1 samtaler på gåture i naturen, eller i et lokale hos virksomheden. Formen designes så den passer til virksomhedens muligheder og behov.
Rummet er et fortroligt rum, fordi ansatte kan booke en samtale
med Chris udenom HR, og uden at skulle indhente tilladelse fra
leder eller andre. Kun Chris Norre ved hvem, der henvender
sig.
Der er ikke nogen regler for, hvad der kan tales om i rummet.
Langt de fleste samtaler handler dog om stress og arbejdspres,
ledelse, arbejdsmotivation, sygdom, samt kriser i familien. Alle, fra de nyuddannede til de mest erfarne medarbejdere kan
bruge rummet, selvom de kan have meget forskellige
udfordringer. Mange trivselsprocesser er målrettet en bestemt målgruppe
eller en bestemt mental/fysisk udfordring. En af styrkerne ved
rummet er, at virksomheden ikke peger på ”fejl og mangler” hos
medarbejderne, men derimod kan tilbyde et åbent rum for alle.
Ledelsesrapportering med trivsels-strategiske anbefalinger
Når antallet af ansatte, der bruger rummet, nærmer sig ca. 10 brugere, begynder sammenfald at vise sig vedrørende trivselsudfordringer internt i virksomheden. Det kan være emner som strukturelle udfordringer, ledelsesudfordringer, kulturelle udfordringer, arbejdspres osv.
Dette er vigtig viden som Chris præsenterer for ledelsen.
Denne viden går normalt tabt, når virksomheder sender deres
ansatte enkeltvis til eksterne stressbehandlere, coaches,
sundhedsforsikring osv.
Hvis pilen peger på ledelsen, kan ledelsen vælge at lade Chris facilitere en proces for ledelsen, hvor der arbejdes med at håndtere de udfordringer, som de ansatte beretter om.
Case: Hvad brugerne af ‘Det fortrolige rum’ oplever
21 % flere føler, at de er bedre til at passe på sig selv
Før processen sagde ca. 50% af brugerne, at de kunne være bedre til at passe på sig selv. Efter processen er dette antal faldet til ca. 30%. Samtidig er antallet af bruger, der siger, at de ”i nogen grad” er i stand til at passe på sig selv, steget med ca. 20%. Hvilket er en signifikant forbedring.
Spørgsmål: ”Når jeg føler mig stresset eller presset, er jeg god til at passe på mig selv?”
Altid
8%
5%
I nogen grad
40%
62%
Det kunne være meget bedre
31%
52%
Aldrig
0%
2%
Før
Efter
Case: Hvad brugerne af ‘Det fortrolige rum’ oplever
Markant flere er gladere
Før var ca. 30% af medarbejderne glade flere gange hver dag. Efter processen er den andel steget til ca. 40%.
Samtidigt er antallet af ”glade enkelte gange i ugen” faldet med ca.
8 %. Før-målingen blev præsenterer for ledelsen, sammen med mine
erfaringer fra 1:1 gåture med de ansatte. Ledelsen fik et chok idet
de ikke var klar over den manglende glæde og de dybereliggende
årsager til den. Ledelsen valgte at tage ansvar ved selv at gå
forrest og havde efterfølgende 7 lederworkshops.
Spørgsmål: ”Jeg føler mig glad…”
Hele tiden
4%
6%
Flere gange hver dag
31%
41%
Hver dag
35%
31%
Enkelte gange i ugen
29%
21%
Aldrig
0 0
Før
Efter
Selvoplevet stress har langstrakte konsekvenser
117
”Hvor ofte har du følt dig stresset de sidste 14 dage?”
52
Har følt sig stresset ofte eller hele tiden i de seneste 2 uger
Tabte arbejdsdage
37
7
Har følt sig stresset sommetider, sjældent, aldrig i de seneste 2 uger
Sygefravær
Effekter af selvoplevet stress i de følgende 4 år, efter ansatte svarede på spørgsmålet:
*Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, 2021