Det fortrolige rum

Et 1:1 gående samtalerum, hvor ansatte får muligheden for at tale om deres udfordringer ​-før udfordringerne vokser til problemer eller unødigt jobskifte

Chris Norre. Cand. Mag. i filosofi og idræt ​www.chrisnorre.dk

Det fortrolige rum

▪ ​▪ ​▪ ​▪ ​▪

*Uddybes i bilag 1

**Uddybes i bilag 2

1:1 samtaler på gåture i naturen, on-site eller online* ​Stressforebyggelse, ledersparring og meget andet ​For både nyuddannede og erfarne ​Ledertræning ​Samtale bookes udenom leder og HR

Viden opsamles og rapporteres til ledelsen, anonymiseret**

Behov for samtaler aftager over tid

Effekter af ”Det fortrolige rum”

Færre

sygemeldinger

Mindre stress

generelt

Øget viden om stress og ​andre trends i ​virksomheden

Ledersparring og ​øget fokus på

trivselsledelse

Fastholdelse af

medarbejdere

Employer

branding

Det fortrolige rum

Et 1:1 gående samtalerum, hvor ansatte får muligheden for at tale om deres udfordringer ​-før udfordringerne vokser til problemer eller unødigt jobskifte

Chris Norre. Cand. Mag. i filosofi og idræt ​www.chrisnorre.dk

Case: ​Hvad brugerne af ‘Det fortrolige rum’ oplever

Medarbejdernes overskud er fordoblet

- Overskud giver rummelighed og et bedre arbejdsmiljø ​Før processen sagde ca. 60% af brugerne, at de havde

uhensigtsmæssige reaktioner (”kort lunte” eller ”kort for hovedet”)

flere gange ugentligt. Efter processen er dette tal næsten halveret.

Samtidig siger dobbelt så mange brugere, at de aldrig har

uhensigtsmæssige reaktiver efter processen.

Spørgsmål: ”Jeg reagerer uhensigtsmæssigt, ”har kort lunte”

er ”kort for hovedet”.

Altid

0% ​0%

Flere gange dagligt

1%

0%

Dagligt

6%

2%

Flere gange ugentligt

34%

Aldrig

32%

Før

Efter

60%

63%

Case: ​Hvad brugerne af ‘Det fortrolige rum’ oplever

Lederne er blevet bedre til at lytte

Før processen oplevede HR, at mange ansatte fortalte om, at de ​ikke blev lyttet til af deres ledere.

På 1:1 gåture med 40 medarbejderne blev der sat personlige

historier på udfordringen. ​I samme proces gennemgik ledelsen 5 workshops med fokus på ​at ”lytte til medarbejderne”, samt 1:1 gåture til alle i ledelsen.

Spørgsmål: ”

Hvis du ikke er leder: ​Oplever du, at din leder er blevet

bedre til at lytte til dig?

Spørgsmål: ”

Hvis du er leder:

Oplever du, at du er blevet bedre til ​at lytte til dine medarbejdere og til at

handle på det, de fortæller?”

Ja

59%

Lidt bedre

18%

Nej

23%

Ja

71%

Nej

0%

Ved ikke

29%

”Før processen oplevede vi flere stresstilfælde end tidligere. ​Processen har gjort, at vi har fået fokus på stress. Det har gjort, at ​det er blevet nemmere at tale om. At emnet er blevet åbent og ​transparent, noget vi taler om. ​Hos os er stress ikke længere et tabu, og på den måde er det legalt ​og legitimt at fortælle om det, hvis man har det dårligt. Det gør, at ​problemet bliver synligt, når det er der. En vigtig del af det er, at man ​har en fortrolig person at gå til. Sådan er det at arbejde her.”

CEO, Marsh, ​Henrik Larsen

”Jeg har fået RIGTIG meget ud af ‘Det ​fortrolige rum’. Det med at lytte til sin egen ​krop, så man stopper op og trækker vejret ​har helt sikkert hjulpet mig i Q4 til ikke at

brænde helt sammen”

Bruger af ‘Det fortrolige rum” hos Marsh

”Jeg har undgået en sygemelding med ​stress”

Bruger af ‘Det fortrolige rum” hos Marsh

Tilkøb

Til ledelsen:

Til mellemledere:

Workshops – trivselsledelse i hverdagen

Til alle ansatte

Trivselsworkshops - ledelsen går forrest i trivsel ​1 dag i skoven – er vi en ”gruppe af ledere” eller en ”ledelsesgruppe”?

10 ugers mental sundhed/mindfulness ​Månedlige vedligeholdelses sessioner af 10 ugers proces

Om Chris Norre

Sergent i forsvaret. To udsendelser

Ekstremsport. 30 maraton på 30 dage

✓ ​✓ ​✓ ​✓

Cand. Mag i Filosofi og idræt ​Mediteret siden 2005 ​2009 Stifter Mindbusiness. Mental sundhed ​2010 Forsker i mindfulness i Nordea

2017 Gående terapeut, gående filosof

Forfatter til 3 bøger. Far til 3 børn

Kontakt:

Chris Norre.

Cand. mag. ifilosofiogidræt

Tlf: 60 63 34 60

Mail: chris@chrisnorre.dk

Bilag:

- ​- ​- ​- ​-

Det fortrolige rum ​Ledelsesrapportering ​Case: Bedre til at passe på sig selv ​Case: Mere glæde

Ny NFA forskning: Konsekvenser af stress

Det fortrolige rum

I ‘Det fortrolige rum’ tilbydes ansatte 1:1 samtaler på gåture i ​naturen, eller i et lokale hos virksomheden. Formen designes ​så den passer til virksomhedens muligheder og behov.

Rummet er et fortroligt rum, fordi ansatte kan booke en samtale

med Chris udenom HR, og uden at skulle indhente tilladelse fra

leder eller andre. Kun Chris Norre ved hvem, der henvender

sig.

Der er ikke nogen regler for, hvad der kan tales om i rummet.

Langt de fleste samtaler handler dog om stress og arbejdspres,

ledelse, arbejdsmotivation, sygdom, samt kriser i familien. ​Alle, fra de nyuddannede til de mest erfarne medarbejdere kan

bruge rummet, selvom de kan have meget forskellige

udfordringer. ​Mange trivselsprocesser er målrettet en bestemt målgruppe

eller en bestemt mental/fysisk udfordring. En af styrkerne ved

rummet er, at virksomheden ikke peger på ”fejl og mangler” hos

medarbejderne, men derimod kan tilbyde et åbent rum for alle.

Ledelsesrapportering med trivsels-strategiske anbefalinger

Når antallet af ansatte, der bruger rummet, nærmer sig ca. 10 ​brugere, begynder sammenfald at vise sig vedrørende ​trivselsudfordringer internt i virksomheden. Det kan være ​emner som strukturelle udfordringer, ledelsesudfordringer, ​kulturelle udfordringer, arbejdspres osv.

Dette er vigtig viden som Chris præsenterer for ledelsen.

Denne viden går normalt tabt, når virksomheder sender deres

ansatte enkeltvis til eksterne stressbehandlere, coaches,

sundhedsforsikring osv.

Hvis pilen peger på ledelsen, kan ledelsen vælge at lade Chris ​facilitere en proces for ledelsen, hvor der arbejdes med at ​håndtere de udfordringer, som de ansatte beretter om.

Case: ​Hvad brugerne af ‘Det fortrolige rum’ oplever

21 % flere føler, at de er bedre til at passe på sig selv

Før processen sagde ca. 50% af brugerne, at de kunne være ​bedre til at passe på sig selv. Efter processen er dette antal faldet ​til ca. 30%. ​Samtidig er antallet af bruger, der siger, at de ”i nogen grad” er i ​stand til at passe på sig selv, steget med ca. 20%. Hvilket er en ​signifikant forbedring.

Spørgsmål: ”Når jeg føler mig stresset eller presset, er jeg ​god til at passe på mig selv?”

Altid

8%

5%

I nogen grad

40%

62%

Det kunne være meget bedre

31%

52%

Aldrig

0%

2%

Før

Efter

Case: ​Hvad brugerne af ‘Det fortrolige rum’ oplever

Markant flere er gladere

Før var ca. 30% af medarbejderne glade flere gange hver dag. ​Efter processen er den andel steget til ca. 40%.

Samtidigt er antallet af ”glade enkelte gange i ugen” faldet med ca.

8 %. ​Før-målingen blev præsenterer for ledelsen, sammen med mine

erfaringer fra 1:1 gåture med de ansatte. Ledelsen fik et chok idet

de ikke var klar over den manglende glæde og de dybereliggende

årsager til den. Ledelsen valgte at tage ansvar ved selv at gå

forrest og havde efterfølgende 7 lederworkshops.

Spørgsmål: ”Jeg føler mig glad…”

Hele tiden

4%

6%

Flere gange hver dag

31%

41%

Hver dag

35%

31%

Enkelte gange i ugen

29%

21%

Aldrig

0 ​0

Før

Efter

Selvoplevet stress har langstrakte konsekvenser

117

”Hvor ofte har du følt dig stresset de sidste 14 dage?”

52

Har følt sig stresset ofte eller hele tiden i de seneste 2 uger

Tabte arbejdsdage

37

7

Har følt sig stresset sommetider, sjældent, aldrig i de seneste 2 uger

Sygefravær

Effekter af selvoplevet stress i de følgende 4 år, efter ansatte svarede på spørgsmålet:

*Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, 2021